Unsur militan di IPT

benarkah mahasiswa dan pensyarah yang dikatakan golongan bijak pandai telah terpengaruh dengan sentimen-sentimen yang kurang sihat.....

golongan mahasiswa dan pensyarah di IPT mungkin merasakan mereka ingin membetulkan masyarakat tapi apa yang ingin dilakukan secara pintas mungkin tidak mereka fikir akan kesannya yang begitu besar kepada negara... ataupun mereka telah terpengaruh dengan dakyah-dakyah palsu militan yang melakukan keganasan dan mencemarkan imej islam atas nama JIHAD.

Diriwayatkan daripada Ali r.a katanya: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Pada akhir zaman akan muncul kaum yang muda usia dan lemah akalnya. Mereka berkata-kata seolah-olah mereka adalah manusia yang terbaik. Mereka membaca al-Quran tetapi tidak melepasi kerongkong mereka. Mereka keluar dari agama sebagaimana anak panah menembusi binatang buruan. Apabila kamu bertemu dengan mereka, maka bunuhlah mereka kerana sesungguhnya, membunuh mereka ada pahalanya di sisi Allah pada Hari Kiamat. (HR. Bukhari, Muslim, Nasai, Abu Daud)

pihak ipt perlu lebih serius dengan memeriksa setiap pertubuhan yang wujud di IPT bagi mengekang suasana yang tidak sihat berlaku di IPT..

4 comments:

kudabesi berkata...

perisikan sentiasa dijalankan sebenarnya, pada setiap saat terhadap unsur ekstrimisme yg ada di m'sia..even before 9/11. lihat insiden bukit jenalik dan KMM

cumanya, kita mungkin terlepas pandang thadap individu dan organisasi tertentu menyebabkan JI kembali semula bertapak

IPT mmg lubuk kpd pengrekrutan agen-agen organisasi yg bersifat subversif. dari dulu lagi. tak hairanlah, agen-agen dari pasukan keselamatan juga terdapat di IPT, IPS, IPG, dan IWK lol.

cumanya, sukar untuk mengambil tindakan yg dilihat sebagai merobek demokrasi dan hak-hak asasi manusia

apa yg boleh dibuat ialah pemantauan yg ketat & kesedaran diri yg tinggi bg pelajar dan pensyarah mengenai tnggunjawab sebenar mereka di IPT

Serious Shepherd berkata...

Kita dok sibuk tangkap militan sementara salibiyyin Amerika (1 kapal friget, 1 kapal peronda dan 1 kapal penyelamat) berlabuh di Lumut. Tu belum kira kapal dagang Israel lagi.

Tak payahlah berlumba2 buat kerja CIA nak tangkap militan, biarlah ejen CIA 'yang itu' buat kerja2 orang kafir ni bila dia memerintah melalui Parti Kelentong Rakyat dan Penipu Rakyat, kalau dia berjayalah.

kudabesi berkata...

bab USN berlabuh tu, gua tak leh nak komen la. sbabnya kita nih sebenarnya ada hubungan kerjasama pertahanan dengan US.

nih semua hasil peninggalan bertahun-tahun lampau la, diperkukuhkan lg dengan perjanjian FPDA. even, RAAF masih lg ada tempat khas kat Bttworth AFB.

tp bab kapal Israel berlabuh tu, mmg gua tak setuju la. jgnkan berlabuh, merapat ke pelabuhan pun kita tak patut bg.

MeteorX berkata...

good article..follow ur blog..

jemput follow me back :)
http://ninjabiker.blogspot.com

Catat Ulasan

Lu Pikir..Lu Tulis