Belanja Sekolah

Tiba je hujung tahun pasti membuatkan kebanyakan ibu bapa mula pening memikirkan bajet untuk persekolahan anak-anak. Baju sekolah satu set, alat-alat kelengkapan lain, kasut, beg, baju uniform, buku-buku dan yuran. gamaknya dekat 800 kot sorang.

Budak2 skang terutama budak2 bandar, mane nak gemar pakai baju or kasut tahun lepas. bagi mereka naik tahun baru semua kena baru, dari hujung rambut sampai hujung kaki

ni lak anggaran bajet aku( mungkin tepat dan mungkin x)

Baju sekolah 2helai (satu sekolah agama) : RM 45
Seluar sekolah 2helai (satu sekolah agama) : Rm 28
Buku tulis Rm 80
kasut dan stokin RM 35
Beg RM 30
Alat tulis RM 20
baju uniform (pengakap atau lain) Rm 75
Yuran (campur sekolah agama) Rm150

Jumlah: Rm 463

tu belum masuk duit tambang bas, tuisyen, duit belanja hari

tu baru seorang anak, kalau 3 anak? macam aku dulu, abah n mama aku terpaksa kuarkan belanja utk 4 orang anak yang bersekolah.. tapi alhamdulillah mama n abah x pernah merungut pasal belanja sekolah sebab biasanya diorang akan simpan duit siap2. kira menabung la..

Patutnya pengorbanan ibu bapa ni dibalas dengan kejayaan tapi kenapa sejak akhir2 ni perangai budak sekolah makin teruk..

kes buli, ponteng, gaduh, khalwat n macam2 lagi. zaman aku sekolah dulu ada la gak benda2 gni tapi sekolah menengah je la.. tapi skang ni budak2 skolah rendah pun dah mula buat perangai. baru darjah 5 dah pandai isap rokok.. gaduh, buli.

Kalau xdapat nak balas jasa parent dengan kejayaan atau keputusan yang cemerlang, cukuplah dengan menjadi anak yang baik dan mendengar kata. xbuat masalah. kira berbaloi la gak duit ringgit yang mak bapak keluarkan untuk belanja sekolah anak-anak.

Kenang lah jasa ibu dan ayah.. bukan senang nak membesar kan dan menyekolahkan anak-anak. Berjuta-juta terima kasih untuk mama dan abah yang dah menyekolahkan aku.. tak terbalas jasa dan pengorbanan kalian.

zaman sekolah hanya sekali, dh terlepas susah nak patah balik...ingatlah murid-murid sekolah..

bila tulis pasal hal ni buat aku teringat kat lagu Allaharyam Sudirman.. pesan abang

adikku muda remaja
awasi bila melangkah
wajahmu manis bak bunga
pasti ramai yang tergoda

Tidak dilarang kau bersuka
Asal tahu kan batasnya
Jangan sampai adik terlupa
Harapan dan cita-cita

ibu dan ayah
menaruh harapan
Agar kau berjaya
di hari kemudian

Bila tiba waktu petang
Dari sekolah kau pulang
Bergalas buku di pinggang
siapa lihat kan tertawan

adik masih bersekolah
awas segala dugaan
adik kan ambil periksa
agar senang masa depan

Pembaziran

masa cuti hujung tahun ni, ada gak la aku berkesempatan pergi kenduri kawin dan majlis makan. mmg seronok la dpt makan sedap n dgn kemeriahan nya majlis perkahwinan.. smp terdetik gak la cemburu di hati... " bila la agaknya aku berpeluang jadi raja sehari ni"

tapi dalam kemeriahan dan keseronokan tu, ada benda yang wat aku tertanya-tanya, kenapa byk sangat sisa makanan dalam pinggan tu.. kalau xdpt nk abis kan kenape amik byk2... membazir kan amalan syaitan.. mak aku selalu pesan, klu amik makanan, makan bg abis. tu rezki, kalau xleh nak abis kan , jangan amik byk2.

Mungkin kita berada dalam keadaan selesa.. ye la ada duit, blh beli ape je.. n xde sape nak marah klu membazir sehingga timbul riak dalam diri.. tapi jangan ingt ada duit blh beli makanan.. contoh mcm kat korea utara.. ada satu daerah ni, pasar hanya jual sayur-sayur layu. PASAR xde barang nak jual sedangkan pembeli ramai, duit ad. manakala yang xde duit g kutip kat tong sampah.... jangan sampai kita pun jadi gtu sudah lah...

SEDARLAH, jangan nikmat makanan ni ALLAH s.w.t tarik.. baru terasa.. mungkin nampak hal ni remeh. nampak kecil tapi cuba kita bayangkan kalau makanan yang dibazirkan tu dapat diberi makan kepada yang memerlukan... alangkah bagusnya dari di campk kan ke dalam tong sampah..

kat AFRIKA sane, brape ramai yang kebulur.. n PBB peruntukkan berbilion2 untuk bantu golongan yang xdpt makan or kebuluran... kalau tiada kesedaran n sifat bersyukur dalam diri dan masih lagi riak dan takbur dengan kekayaan diri, tidak mustahil nikmat makanan diri ni blh di tarik.

Adakah keturunan beruk daripada Manusia???

dulu ustaz aku ade cite yang kaum nabi musa iaitu bani israil ni dijadikan beruk kerana melanggar perjanjian.. perkampungan kaum aykah klu xsilap


di mana pada zaman nabi musa, hari sabtu merupakan hari kebesaran yahudi dan utk beribadat serta dilarang untuk menangkap ikan.. pada mulanya mereka menurut tetapi ALLAH S.W.T nak uji keimanan mereka maka ALLAH S.W.T jadikan ikan lebih banyak pada hari sabtu berbanding hari lain.. pada hari sabtu ni ikan melompat-lompat nak menunjukkan banyaknya ikan tapi pada hari-hari lain, nak tangkap seekor pun susah..


Akibat terpedaya dengan nafsu dan hasutan syaitan maka ada la yang g tangkap ikan pada hari sabtu , mula-mula 2 3 kerat je yang berani g. Lama-kelamaan hampir semua pergi menangkap ikan pada hari sabtu dan tidak beribadat kepada ALLAH S.W.T. maka ALLAH S.W.T menurunkan azab dan menjadikan mereka beruk..

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui (bagaimana buruknya akibat) orang-orang di antara kamu yang melanggar (larangan) pada hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada mereka: "Jadilah kamu kera yang hina" (surah al baqarah ayat 65)


dikatakan DNA manusia dan beruk hampir 98% sama, beruk adalah haiwan yang cam dirinya ketika melihat cermin, beruk tidak rabun warna.. teori darwin ni terpesong... klu die beriman dengan ALLAH S.W.T dan AL QURAN pasti die akan menyatakan sebaliknya

"beruk berasal dari manusia"


wallahualam
sesungguhnya ALLAH S.W.T maha mengetahui

Konsert Tahun Baru

Tiap kali hujung tahun, pasti konsert new year yang ditunggu2 oleh jutaan muda mudi..

Antara lokasi konsert yang biasa dilakukan ialah di KLCC dan Dataran Merdeka..

Tadi aku tgk berita, ada la pegawai RTM tu gtaw yang konsert ambang merdeka akan diadakan dengan tujuan untuk berhibur sambil mendidik generasi muda..


Boleh ke KONSERT mendidik??? ape intisari program yang dikatakan mendidik tu???

walaupun aku membesar dari kecil sampai besar di IBUKOTA ni.. tapi xpenah sekali pn aku join g tgk konsert new year (boleh sumpah pegang AL quran punye) dan banyk kali aku mengecewakan pelawaan geng2 aku. sori geng.

Bagi aku, konsert sambut tahun baru ni bukan budaya aku. ni budaya bangsa asing yang kini makin digemari oleh bangsa ku.. ape pekdah nye tengok artis melalak, pastu berhimpit2.. panas lg.. and terang2 dapat dosa..

saluran tv pun bukan main lg siap tunjuk siaran langsung, lintas langsung nk tunjuk keadaan kat konsert tahun baru.. menggalakkan lg org nk g.. pastu bila dipersalahkan tentang keruntuhan moral remaja adalah berpunca daripada media maka dengan pantasnya mereka menafikannya...

bagi aku xperlu lah bazir duit terutamanya RTM, xyah la wat konsert2 ni.. xde pekdah la.. ekonomi tgh xstabil lg... dana kerajaan pun tengah terhad ni. xyah la membazir.. perlu ke kejar rating TV tu dengan mengadakan konsert????

n pembaziran yang ternyata jelas ialah dengan membeli bunga api untuk tahun baru..betul2 membazir.. bukan kecik2 anak punya bajet utk bunga api.. aku rasa cecah gak r ratus ribu or maybe juta klu pakai tender goverment. bayar duit artis lg, event management lagi. sound system, lighting, sewa tapak lg.. berapa la gamaknya belanja nye.. juta smp kot... pergh duit tu kalau dimanfaatkan sepenuhnya ad pekdahnya...

"Dan belanjakanlah (harta bendamu di jalan ALLAH dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan" (surah al baqarah (195)

binasa dari konteks ni bukan sahaja binasa badan tapi binasa akal, maruah, akhlak dan bermacam2 lg...


ORANG MALAYSIA tapi xreti BERBAHASA MALAYSIA

masih ada lg ke golongan ni.. kta dah merdeka 52 tahun... dan BAHASA MALAYSIA (dulunya BAHASA MELAYU) tapi sedihnya ada lagi rakyat MALAYSIA yang tergagap-gagap.. xfasih berbahasa malaysia..

macam tak logik je... bangla dengan indon pun datang keje kat malaysia blh fasih ckp MALAYSIA, duduk dalam 10 bulan dan boleh nak berkomunikasi dengan orang tempatan..

cukup aku menyampah ade makhluk yang xreti nak komunikasi guna bahasa kebangsaan dengan betul.

dalam tv pun aku penah tgk, masa tgh temuramah, tergagap ckp bahasa malaysia.. come on lah.... masa skola dulu xblaja bahasa malaysia ke??? x amik exam bahasa malaysia ke?????

ntah2 pendatang haram, sebab tu xleh berbahasa malaysia dengan baik.. dari kecik smp besar xkan xreti berbahasa malaysia gni..

x jadi 1 malaysia r gni klu bahasa yang diguna pakai oleh seluruh rakyat malaysia, masih terdapat manusia yang xfasih berbahasa malaysia..

pihak berwajib tolong ambil tindakan.. wat undang-undang baru ke bagi sesiapa yang xleh berbahasa malaysia dengan baik dikenakan tindakan. baru lah celik mata yang sepet tu untuk betul2 menguasai bahasa malaysia..


luahan geram,
skuter puter......

Tahniah Pasukan B-23 Malaysia

Tahniah... tahniah.. tahniah..

Aku merasa bangga di atas pencapaian pasukan bola sepak kali ini...... Permulaan pada perlawanan pertama agak baik dengan menewaskan Timor Leste 11-0, namun harapan nampak sedikit goyah apabila tewas pada Vietnam dalam peringkat kumpulan, Kembali menghidupkan sisa perjuangan dengan menewaskan Kemboja 4-o dan mengejutkan Thailand 2-1, membuka semua mata di Asia Tenggara yang Malaysia mampu bangkit untuk mencapai emas..

Kemudian dengan langkah bergaya menewaskan tuan rumah 3-1 dan seterusnya MENANG ke atas Vietnam 1-0. menamatkan BADI 20 tahun.. dari coach tempatan, kita pakai coach luar, then pakai blk coach tempatan. dan sentuhan K.Rajagobal mencorakkan kemenangan yang didahagakan oleh seluruh rakyat MALAYSIA iaitu untuk melihat MALAYSIA merangkul EMAS bolasepak.

Sepanjang 2 siaran langsung yang aku lihat. Corak permainan MALAYSIA benar2 berubah.. kalau dulu main slow je. bosan aku tengk.. tapi kali ini MALAYSIA menguasai permainan dan melancarkan serangan bertali arus. tak putus2 MALAYSIA menyerang.. GAME mcm ni baru rakyat nk tgk. kalau dulu lembik je.. nak lari jap pastu org langgar ckit tumbang... tapi team kali ni berbeza sungguh.. larian deras sepanjang permainan yang aku lihat. dari mula smp nak habis game... Pemain nampak bersemangat.. baru lah yang menonton jd semangat..


TAHNIAH DAN SYABAS.. buat K.RAJAGOBAL, jurulatih2 dan para pemain yang bertungkus lumus untuk menghadiahkan kemenangan yang telah lama dinantikan..

aku BANGGA, PM BANGGA, 1 MALAYSIA BANGGA... tahniah.

doa akhir dan awal tahun


awal muharram..

satu muharram detik permulaan
perkiraan tahun islam hijrah
perpindahan nabi dan umat islam
dari kota mekah ke kota madinah

Atas keyakinan dan iman yang teguh
kaum muhajirin dan ansar bersatu
rela berkorban harta dan nyawa
demi menegakkan islam tercinta

Hijrah itu pengorbanan
Hijrah itu perjuangan
Hijrah itu persaudaraan
Hijrah membentuk perpaduan

Oleh itu mari semua
kita sambut maal hijrah
Tingkatkan semangat
Sebarkan syiar islam
Untuk sepanjang zaman
Untuk sepanjang zaman

tahun baru hijrah...

alhamdulillah kerana usia ku masih dipanjangkan dan ini membuktikan yang aku semakin berusia...

masa yang lalu xkan dapat di ulang kembali, pakai la bapak teknologi pun kerna ALLAH dh berfirman dalam AL quran "Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian"...
dan imam syafie pun ad berkata bahawa

di tahun baru hijrah ini, aku berdoa

semoga usia ku, ibubapaku, keluarga, yang tersayang, rakan2ku, pensyarah ku dipanjang kan dan dimurahkan rezki, ditetapkan iman, diberi petunjuk dan hidayah. Semoga, aku berjaya menghijrahkan diri dari sifat2 negatif..

semoga di tahun baru hijrah ini, kita berpeluang melihat dua puak politik Malaysia bersatu.. seperti puak ansar dan muhajirin.. moga ALLAH bukakan pintu hati pemimpin ISLAM untuk bersatu dan menguatkan kembali ikatan persaudaraan sesama islam.

Moga ALLAH satukan pemimpin2 dunia untuk bangkit dan membantu PALESTIN menentang kezaliman YAHUDI LAKNATTULlAH ..

Semoga kemakmuran dan keamanan negara dapat dikekalkan. dijauhkan segala huru-hara(demonstrasi jalanan,rusuhan)... moga ekonomi negara kembali stabil dan terus meningkat supaya takde lagi inflasi, cukai2 dsb...

Tahniah Pasukan B-23 Malaysia kerana berjaya ke Final

aku nk ucapkan tahniah kepada pasukan b-23 negara, kepada pemain-pemain. tadi aku sempat mesej member2 aku n sempat gak baca kat forum2 tentang apa yang mereka katakan tentang perlawanan tadi... ni aku senaraikan apa yang peminat n rakyat akan cakap tentang perlawanan tadi..

Rakyat dan Peminat yang patriotik

  1. tahniah, aku bangga Malaysia g final... insyaallah boleh menang...
  2. Malaysia men bagus tadi... bersungguh-sungguh. berjuang habis-habisan..
  3. Cara permainan Malaysia ada peningkatan berbanding game aritu..
  4. aku yakin malaysia blh menang final..
  5. w'pun laos berjaya menyamakan kedudukan tapi malaysia bangkit balik dan tak mengalah..

Rakyat dan Peminat yang tak patriotik (yang hampeh, bangang dan tak de semangat kenegaraan)

  1. alah team senang, dengan Laos blh la (padahal Laos tu juara kumpulan, atas singapore, indonesia)
  2. tgk la t final mesti kalah (patutnya doakan team malaysia, bukan harpkn kalah. bukan negara orang, negara sendiri)
  3. menang nasib je tu (padahal kita kena usaha dlu baru bergantung kat nasib, klu x usaha xdpt r)
  4. Main cam gampang leh menang, t kalah teruk punye dgn vietnam ( sepanjang aku tgk td, gol2 semua menarik, keeper n defender byk save, mid n striker byk attack kre gempak gak r game td)
  5. Boleh menang ke final?? (blm bertarung dah xyakin. Org mcm ni mesti xde motivasi diri)

ape2 hal pun, aku bangga dengan permainan Malaysia sepanjang sukan SEA kali ini, teruskan usaha... aku doakan Malaysia dapat tamatkan kemarau 20 tahun pingat emas bola sepak Malaysia.

Pencinta Hina


Pencinta Hina...

Ingin dihamparkan kepada dikau
Segala kemewahan dunia
Agar kau mengerti
Bahawa dirimu tak ternilai...


Ingin ku janjikan bulan dan bintang
Menjadi permainan mu..
Agar kau senantiasa riang tertawa
Namun ku khuatir janji dimungkiri

Kerna, diriku tak punya segalanya
Aku hanya Pencinta Hina di bumi Ar-rahman...
Yang mengemis cinta dan kasih

Ya, aku Pencinta Hina,
Yang tiada harta berjuta,
Yang tiada paras dan rupa,
Yang tiada pangkat dan darjat...

Namun,
Pencinta Hina ini
Faham apa itu setia,
mengerti nilai pengorbanan..
Menghargai harga sebuah kasih dan sayang...


Skuter Puteh... 12/12/09






*Sayang... thanks 4 everything.. love u..

isu BTN

aku membantah sekeras-kerasnya, bila ada pihak nak rombak BTN..

nyampah lak aku, bila isu BTN pun nak dipolitikkan...

aku penah pergi n masa aku g tu, ade je india follow skali..

xde pun fasi tu suruh pulau india tu, sruh pukul india tu ke..



kursus BTN xperlu lah dirombak, orang melayu ni kena selalu diperingatkan sebab melayu mudah lupa. bila g kursus ni baru naik balik semangat nak naikkan ekonomi bangsa, nak bantu bangsa sendiri,

BUKAN DIAJAR UNTUK BERGADUH DENGAN KAUM LAIN.. xde pun... wat gempak je politikus2..

dok heboh nak sruh tutup la, suruh hapuskan padahal diri sendri ntah penah g ke x BTN..

Bersatulah..

MELAYU mudah lupa...

MELAYU skang dh berpecah belah hingga senang bangsa lain mempertikaikan keistimewaan bangsa MELAYU...

Mereka dengan lantang dan berani nya menyatakan bahawa 'tiada lagi ketuanan melayu' di bumi melayu ini..

Mereka juga dengan berani nya mempersoalkan kesama rataan dalam pembinaan masjid di bumi negara islam..

Mereka juga dah berani mempersoalkan keistimewaan melayu yang telah termaktub dalam perlembagaan negara..

Ini lah dikatakan melepaskan anjing tersepit.. kita lepaskan.. kita yang digigit... kita yang merana...


Ni baru jadi ahli parlimen (MP), klu jd PM memang diubah nya terus..

Malaysia mungkin akan jadi mcm Turki(tu kire baik la).... tidak mustahil selagi melayu masih terus berpecah, berpuak.. tak pun mcm di Singa**ra, or Temas*k, apa jadi kat MELAYU di sana... kena kumpul dana $1 seorang utk bina masjid.. sebab ISLAM bukan agama rasmi di sana.. tak mustahil MALAYS*a bakal jadi mcam tu...

Masalahnya bukan bangsa lain yang memecahkan melayu.. tetapi orang melayu sendiri yang memecahkan bangsa sendiri... (sama mcm KITUL) demi mengejar kemewahan harta n pangkat.

Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh..

Melayu mudah lupa... dulu masa nak minta merdeka, Dato' Onn ada pesan "bersatulah kita seperti mana kita belum pernah bersatu".. skang ni melayu dah berpecah2, berpuak2..

Bersatu la MELAYU, aku dah bosan tgk MELAYU dgn MELAYU gaduh... MELAYU doa jahanam n laknat kaT MELAYU sendiri... sesama bangsa sesama agama...

ini semua kerna POLITIK..

Cuba lupekan seketika fahaman n pegangan politik.. lihat sekeliling.. tgk bangsa mane yang sedang meratah kekayaan bumi sendiri..

bangsa mane yang banyak dok kat umah2 besar, pakai kete2 mewah

bangsa mane yang masih mengemis, merempat...

umpama itik mati kehausan....

bersatu lah melayu, bila hak dan keistimewaan sendiri nak dirampas..
pembinaan masjd pun dipertikai...

bangkit lah melayu.. pertahankanlah hak ni..
jangan dah terhantuk baru nak terngadah..

janganlah jadikan perbezaan tu satu pertikaian.. jadikan lah satu perbezaan ni satu benda yang dapat dimanfaatkan untuk kepentingan bangsa...


aku bukan bersifat perkauman tetapi aku just nk luahkan kekesalan aku.. n aku cuma nk bagi kesedaran..

walaupun aku penulis kecil.. walau pena ku masih lagi tak tajam.. namun jiwa melayu, jiwa islam ku kuat... aku benci perpecahan..




Wanita

Kau digelar sebagai penyeri dunia
Hadirmu melengkap hubungan manusia
Bukan sahaja dirindui yang biasa
Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa

Akalmu senipis bilahan rambut
Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu
Jua hatimu bak kaca yang rapuh
Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh

Tercipta engkau dari rusuk lelaki
Bukan dari kaki untuk dialasi
Bukan dari kepala untuk dijunjung
Tapi dekat dibahu untuk dilindung
Dekat jua di hati untuk dikasihi
Engkaulah wanita hiasan duniawi

Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok
Jika datangnya dari kayu yang bengkok
Begitulah peribadi yang dibentuk

Didiklah wanita dengan keimanan
Bukannya harta ataupun pujian
Kelak tidak derita berharap pada yang binasa

Engkaulah wanita istimewa

Sedarilah insan istimewa
Bahawa kelembutan bukan kelemahan
Bukan jua penghinaan dari Tuhan
Bahkan sebagai hiasan kecantikan

Lagu : Syamer (ADA Exists Sdn. Bhd.)
Lirik : Syamer (ADA Exists Sdn. Bhd.)



tersentuh hatiku tatkala mendengar lagu yang didendangkan oleh kumpulan De hearty ini,

syukur aku panjatkan kepada Allah S.W.T kerana telah menciptakan lelaki dan wanita itu berpasang-pasangan. Kalau tiada ciptaan agung ini pasti hidup akan sunyi.... sepi..
Bumi akan bermandikan darah sepanjang darah, kerana lelaki dengan lelaki pasti akan berbunuh-bunuhan jika tiada wanita sebagai pendamai..

Islam sendiri mengangkat martabat wanita itu sebaris dengan lelaki. Malah dalam al-quran terdapat surah-surah yang menyatakan tentang wanita. Antaranya surah an-nisa bermaksud perempuan.. takde surah lelaki dalam al-quran..


Namun wanita insan yang lemah yang hanya punya 1 akal dan 9 nafsu.. mudah terpedaya.. mudah tertipu... mudah tergoda... kerana akalnya satu... fikirannya tidak jauh namun wanita adalah insan yang paling teliti, paling rajin, paling cermat dan paling kemas di atas muka bumi ini.. dek kerana akalnya satu inilah membuatkan wanita menjadi gigih mencari ilmu berbanding dengan lelaki.. memang tidak mampu dinafikan lagi jumlah kaum hawa semua institut pengajian tinggi awam dan swasta di monopoli oleh kaum hawa...


JIka dahulu ketika zaman jahilliyah, zaman gelap, zaman rom dan parsi martabat wanita ini cukup hina. boleh dijadikan barang gadaian, ditanam hidup-hidup. tak dapat aku bayangkan betapa azabnya nasib wanita pada ketika itu. namun kedatangan islam telah membela nasib wanita, meletakkan ia sebaris dengan kaum adam.

Allah berfirman dalam surah al imran:
Sesungguhnya aku tidak mensia-siakan amal-amal orang yang beramal baik lelaki mahupun perempuan

Wanita ni tidak boleh dilayan secara kasar sangat dan dilayan secara lembut sangat... kerana wanita ni dicipta dari tulang rusuk yang bengkok.. kalau kita berkeras nak jadikan tulang tu lurus tulang tu akan patah.. kalau gunakan pendekatan lain iaitu dengan berlembut, tulang tu akan tetap dan terus membengkok mencucuk hati dan jantung..

wanita ini suka dipuji tapi ingatlah kaum wanita kelak dirimu akan binasa kerana terlalu mengejar
pujian yang dihamburkan ke atas mu.
Peliharalah diri dengan keimanan kerana hanya iman lah benteng yang cukup kuat
untuk menepis godaan syaitan..

Andai musnah wanita, rosaklah negara, runtuhlah masyarakat
hilanglah keindahan dunia kerana
wanita adalah hiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita solehah...

aku nak tujukan penghargaan kepada wanita paling berjasa, paling aku sayangi dalam hidupku
salbiah bte abu bakar. terima kasih atas kasih sayang, pengorbanan dan segala-galanya.. terima kasih kerana sanggup membawa aku dalam rahim mu selama 9 bulan 10 hari

kepada wanita yang aku paling cintai

wahidatul akmal binti haji alias.

Terima kasih atas kasih sayang dan pengorbanan selama ini..





AWANG HITAM 2

aku sendiri ada pengalaman dengan awang hitam ni...

kejadian ni berlaku awal tahun dulu, masa tu aku nak g main futsal kat segambut. aku drive kereta bapak aku, masa tu aku di lorong betul la..

time tu kete sebelah tiba-tiba langgar belah kanan aku. terkejt aku. apalagi aku mengamuk la.. aku berhenti tepi n nak marah la die..


perempuan niger ni pun keluar n die lak yang marah-marah aku. dia kata dia nak masuk lane kanan takut xsempat.. pastu die suruh aku ganti lak.. terkejt aku. die yang langgar aku, die marah aku lak... ape lagi aku marah la balik. time aku marah die, keluar lak geng-geng hitam die.. badan besar-besar, nak kejar aku. ape lagi aku masuk dalam kete n terus belah.

malang aku sebab xamik no. plat die.. kalau tak memang aku dakwa die dah. kuang ajar punye niger. sampai skang aku berdendam dengan diorang. sampai skang kemek kat kete bapak aku xberketuk lagi..

n lagi satu kisah yang aku nak kongsi.. member aku dok kat taman melati.. dekat-dekat dengan UIAM.. kat UIAM ni ramai niger.. n bukan semua niger baik kat sane..


so kebanyakan niger-niger jahat ni dok menyewa kat area taman melati..

member aku cite, niger ni suka ngacau anak-anak dara or budak-budak perempuan kat ctu.

diorang suka curi underwear pompuan. bra ke panties selalu je hilang.. sebelum ni tak penah ada kes kecurian benda-benda gtu.. tapi sejak niger ni menyewa kat ctu macam-macam hal jadi.

diorg suka melepak kat taman permainan n pastu mabuk n jerit kuat-kuat..
mane orang melayu berani tegur, badan die besar n time tu tengah mabuk.. segala kemungkinan boleh jadi kalau tegur time diorang mabuk. n keesokannya kat taman permainan tu banyak la botol-botol arak yang bersepah-sepah..

dah la taman permainan kanak-kanak, ada lak botol-botol arak. ish2.. macam gampang la niger ni



mmg patut kena dasar appertheid dulu. memang gampang punye niger

@#)!#*#(*!!)@&&*T**

bangang punye niger.. datang tempat orang menyusahkan je

masuk guna pas pelajar.. pastu wat perangai. minum, ganggu anak orang. jual dadah.

kat kl ni antara tempat yang banyak niger yang aku taw kat gombak, sentul, bangsar n damansara, pj, klcc n area bukit bintang..

badan berkuasa, kementerian dalam negeri, menteri dalam negeri, pihak imigresen

TOLONG LAH... TOLONG LAH... TOLONG LAH...

ambil je tindakan kat niger ni, rajin-rajin la wat pemeriksaan n serbuan kat niger ni.... jangan bagi mereka berkumpul n wat kacau.. diorang selalu kumpul masa malam minggu... jangan bagi muka kat niger ni...

jangan tambah kan masalah sosial negara yang selama ini dah cukup membebankan dengan kes ragut, dadah, lumba haram... dah sesak nafas ni dengan jenayah di sekeliling. jangan tambah lagi dengan awang hitam @ nigger bangsat ni.

AWANG HITAM

Warga Afrika banjiri Malaysia


www.utusan.com.my


BUDAYA warga Afrika yang begitu asing dan kasar menimbulkan ketidakselesaan di kalangan penduduk tempatan di negara ini. Lebih mencemaskan, kebanjiran golongan itu di beberapa lokasi sekitar ibu negara menggambarkan mereka seolah-olah penduduk asal kawasan berkenaan.


Tidak dapat dipastikan status sebenar golongan yang dikenali sebagai Awang Hitam ini, sama ada mereka benar-benar pelancong, pelajar atau memasuki negara ini secara haram.



Namun, apa yang pasti, kehadiran mereka yang semakin sukar dibendung sebenarnya tidak disenangi penduduk tempatan kerana mengundang pelbagai masalah sampingan.



Wartawan Utusan Malaysia, UMAVATHI RAMAYAH dan ASSIM HASSAN cuba mengenal pasti permasalahan yang ditimbulkan oleh warga Afrika ini melalui mini laporan khas sebanyak dua siri kali ini.



Jika sebelum ini, warga Afrika sering dikaitkan dengan sindiket ‘black money’ atau pengedaran dadah, tidak mustahil Awang Hitam akan terus bermaharajalela di ibu negara melakukan jenayah berat, jika kehadiran mereka yang tidak diundang itu dipandang sepi pihak berkuasa.



KUALA LUMPUR 15 Nov. – Sudah berulang kali desakan dibuat agar masalah kebanjiran pendatang asing warga Afrika ditangani segera.



Walaupun pelbagai tindakan diambil pihak penguat kuasa namun kehadiran mereka bukannya berkurangan malah semakin bertambah saban hari.



Kebimbangan masyarakat di negara ini juga sudah banyak kali diluahkan di dada-dada akhbar mengenai kehadiran warga Afrika yang semakin ramai dan lebih dikenali sebagai ‘Awang Hitam’ di negara ini, namun ia seolah-olah tidak memberi kesan.



Akibatnya, satu demi satu masalah dan perlakuan jenayah membabitkan warga Afrika diselongkar.



Insiden terbaru yang mencetuskan kebimbangan rakyat Malaysia ialah seorang lelaki Sudan yang dituduh membunuh anak perempuan kekasihnya yang berusia tiga tahun, Aaliyah Ayman Hussin Abdullah di sebuah kondominium di Hulu Langat pada 12 Oktober lalu.



Perangkaan dikeluarkan oleh Jabatan Imigresen mendapati dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, seramai 56,240 warga Afrika memasuki negara ini secara sah.



Kemasukan pelawat dari Afrika Selatan mengatasi negara-negara Afrika yang lain dengan 20 peratus dari keseluruhan daftar kemasukan.



Perangkaan yang sama, sepanjang tahun lalu menyaksikan 110,805 warga Afrika memasuki Malaysia manakala 81 peratus daripada mereka merekodkan aliran keluar semula dari negara dalam tempoh berkenaan.



Dalam pada itu, dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, Jabatan Imigresen telah mengambil tindakan undang-undang ke atas 128 warga Afrika atas pelbagai kesalahan di bawah Akta Imigresen 1959/63.



Kesalahan itu termasuk tamat tempoh permit, terlibat dalam aktiviti pelacuran dan pemalsuan dokumen.



Daripada jumlah itu, 48 peratus kesalahan adalah dilakukan oleh warga Nigeria diikuti Sudan dengan 18 peratus dan Somalia (13 peratus).



Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd. Bakri Mohd. Zinin turut menyatakan kebimbangannya dengan kebanjiran warga Afrika yang bertumpu di beberapa lokasi terpilih di ibu negara seperti Puchong, Seri Kembangan, Ampang, Kepong dan Pandan Indah.



Ketika diminta mengulas mengenai senario itu, pemimpin nombor satu Jabatan Siasatan Jenayah itu berkata, situasi tersebut ekoran wujudnya persepsi kononnya mereka akan berada di ruang lingkup yang ‘selesa’ jika berada di kawasan dipenuhi kaum mereka.



“Jadi ia akan mendorong serta cenderung untuk melakukan jenayah disebabkan memikirkan mereka ‘raja’ di kawasan itu,” katanya di sini hari ini.



Tegasnya, polis sentiasa memantau pergerakan mereka termasuk meletakkan anggota polis berpakaian preman terutama di kawasan-kawasan yang menjadi lokasi tumpuan golongan itu.



Beliau menambah, sekiranya dilihat pada trend terkini, warga Afrika kebanyakannya memasuki negara menggunakan pas pelajar.



“Bila sampai sini, mereka tak belajar sebaliknya melakukan jenayah. Pas sebagai pelajar khususnya di institusi pengajian tinggi (IPT) kebanyakannya swasta itu hanyalah sebagai tiket untuk mereka memasuki Malaysia,” ujarnya.



Pada masa sama, beliau tidak menolak kemungkinan mereka menyamun kaum mereka sendiri. Bagaimanapun, mangsa mungkin tidak mendedahkan atau membuat laporan kerana khuatir keselamatan disebabkan mereka senang dikesan di kalangan sesama kaum.



Apa yang membimbangkan serta menimbulkan rasa kurang selesa di kalangan orang ramai, kata Mohd. Bakri, adalah gelagat mereka yang gemar berkumpul secara beramai-ramai di kawasan-kawasan tumpuan ramai.



“Berdasarkan perangkaan, kebanyakan daripada mereka dilihat terlibat dalam kegiatan pemalsuan wang, dadah, penipuan dan curi,” ujarnya.



Dalam tempoh enam bulan pertama tahun ini, kata Mohd. Bakri, seramai 21 warga Afrika ditahan kerana terlibat dalam pelbagai kesalahan jenayah.



Menurutnya, 76 peratus daripada kesalahan yang dilakukan adalah mencuri, diikuti pecah rumah, samun berkawan tanpa senjata dan mendatangkan kecederaan.



Berdasarkan perangkaan sepanjang tahun lalu, beliau berkata, jenayah curi membabitkan warga Afrika masih mengatasi kesalahan lain dengan 54 peratus, diikuti samun berkawan tanpa bersenjata, pecah rumah, mendatangkan kecederaan dan bunuh.



Beliau berkata, trend terkini juga memperlihatkan penglibatan mereka dalam kes-kes pecah hotel.



Dalam pada itu Mohd. Bakri mengakui warga Afrika memang cukup pandai untuk memikat wanita tempatan dengan menggunakan pujuk rayu sebagai senjata utama mereka.



“Wanita kita (Malaysia) pula senang terpedaya dengan kata-kata manis tanpa menyedari agenda mereka di sebalik itu,” jelasnya.



Malah, lebih menyedihkan kata beliau, ada wanita tempatan yang sanggup merelakan diri mereka dicabul dan dirogol.



Sehubungan itu, beliau meminta, gadis-gadis tempatan supaya mengambil iktibar dan tidak mudah terjerumus untuk melakukan perbuatan-perbuatan terkutuk dan salah di sisi undang-undang.



Harapkan Pagar, Pagar makan Padi

Guru rogol, liwat 5 murid ditahan


KUCHING 12 Nov. – Perbuatan kejam seorang guru lelaki yang dipercayai merogol serta meliwat lima orang muridnya sejak tiga tahun lalu berakhir apabila dia ditahan polis, kelmarin.

Guru berusia 27 tahun itu diberkas setelah polis menerima laporan yang dibuat oleh pihak sekolah tempat dia mengajar di Lubok Antu.

Perlakuan jenayah guru itu dipercayai bermula sejak tahun 2006 apabila dia dikatakan merogol dan meliwat lima murid perempuan berusia antara tujuh hingga 10 tahun.

Ketua Polis Daerah Sri Aman, Deputi Supritendan Mat Jusoh Muhammad berkata, polis menahan suspek di rumahnya berdasarkan laporan yang dibuat oleh pihak sekolah.

“Kesemua mangsa dipercayai telah dirogol serta diliwat oleh suspek secara berasingan sejak 2006.

“Suspek yang juga penduduk tempatan kini ditahan reman selama tujuh hari untuk siasatan lanjut,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mat Jusoh memberitahu, kesemua mangsa telah dihantar ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Katanya, pada masa ini, pihaknya sedang melakukan siasatan sebelum mengemukakan laporan kes itu kepada Timbalan Pendakwa Raya (DPP) untuk pendakwaan.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut berhubung kes itu kerana siasatan masih dijalankan.




Panas hati aku, geram jiwa aku bila baca petikan akhbar ni... macam mana lah masyarakat tak pandang rendah pada profesion perguruan tika ini, tatkala guru-guru sekarang bukan lagi pelindung murid, bukan lagi pembimbing murid..



Sedih pun ada gak.. apa la nak jadi dengan murid-murid yang teraniaya tu, gelap masa depan kerana lilin yang diharapkan untuk menerangi jalan tapi bertukar menjadi pembakar kepada sebuah perjalanan hidup..



Bukankah tiap-tiap tahun apabila guru-guru meraikan Hari Guru, guru-guru akan menyanyikan lagu tema tersebut..




Rangkap pertama dah menyatakan tentang ikrar dan janji guru:



Kami guru Malaysia,


Berikrar dan Berjanji,


Mendidik dan Memimpin,


Putra Putri negara kita.




Dan rangkap terakhir lagu tema tersebut menyatakan:



Amanah yang diberi,


Kami tak persiakan,


Apa yang kami janji,


Tunai tetap kami tunaikan..




Tidak tersemat walau sedikit kah dalam hati, bait-bait indah llirik yang dinyanyikan tiap-tiap tahun???



Tidak tercalit kasihan kah tatkala melihat wajah-wajah anak bangsa yang dahagakan ilmu namun diperlakukan sedemikian...



Kenapa lah tergamaknya binatang yang bertopengkan manusia ini melakukan perbuatan keji itu...



Kalau aku ada kat sekolah tu memang aku pijak anunya.. biar xleh pakai.. bagi anjing makan.. silap-silap anjing pun geli nak makan. gampang punya jantan..



takde sifat kemanusiaan ke?? Zalim??? Kejam??? cuba bayangkan kalau adik kau yang kena?? Kalau anak ke yang kena???


Otak letak kat mane???? Bangang!!!!!!!!!


Ni la jadi bila otak letak kat anu....


Ish........... %#@&$)%#(%)#@!!!!!!!!!!!







Namun hati kecil ku masih percaya bahawa di luar sana masih ramai lagi guru yang membimbing murid ke jalan yang lurus, masih banyak lagi lilin-lilin yang membakar diri demi menerangi jalan anak bangsa..



Dan semoga aku dijauhkan daripada sifat-sifat keji yang dilakukan oleh guru yang tidak amanah tersebut pabila tiba masa untuk aku berkhidmat menyampaikan setitik ilmu lautan Al Rashid..


Isu Bai'ah

Apa erti seorang isteri pada sang suami... wanita yang selama ini menyerahkan segala-segalanya kepada suami untuk dilindungi dan dipelihara kini bertukar menjadi gadaian atas nama politik...


Bukankah penceraian merupakan perkara yang halal yang paling dibenci oleh Allah s.w.t dan apa hukumnya menjadikan perkara yang paling dibenci oleh Allah s.w.t ini sebagai gadai janji atau sumpah taat setia..


Di mana martabat institusi perkahwinan?????

Dulu masa nak kahwin bukan main susah minta kat keluarga wanita tersebut, namun atas dasar sumpah politik, senang-senang je nak buang??? talak tiga pulak tu..



maka makin banyak la nanti persatuan ibu-ibu tunggl yang ditubuhkan kerana taklik terjatuh akibat mainan politik sang suami...



Bayangkan jika anak perempuan kita yang dahulu kita kasih, belai manja, apabila meningkat dewasa dijadikan barang gadai janji atas nama politik.....



Tepuk dada tanya iman,
buka mata buka minda,
ada otak, tolong guna

malas study..

geli hati gak aku baca (nak kata puisi bkn puisi, nak kata pantun bkn pantun). sumber daripada

http://www.hasnul.net/news.php

Malas Study?????
Can study continue STUDY
Can't study, work FACTORY
Cannot rely on CHARITY
Earn a little SALARY
Just enough 4 daily ROTI
Go work no WIRA but LRT.
Colleagues formerly FRIENDLY
Daily treated to KOPI
Now gradually get CRAZY
Behind me say I LAZY.
Boss has no SYMPATHY
Work always must HURRY
Say I not enough BUSY
Often ask me do OT
Midnight go back by TAXI
TAXI surcharge KILLING ME
Now i pokai and NO MORE MONEY
Borrow from along kena EXTRA FEE
Coz money is never FREE
Boy/girl-friend go STEADY
Serious, and then MARRY
Ceremony and PARTY
joker-friends give PANTY
No money sure no HONEY
10 months later be DADDY
Wife at GH birth a BABY
Monthly pay back RHB
Earn not enough FEEL GUILTY
Nak jump down suicide and MATI
No money 4 funeral how to BURY
Because MALAYSIA BOLEH. SEMUA JADI.

*tiada kena mengena yang hidup atau yang MATI.

Jenis diet mengikut kategori darah.

“EAT RIGHT FOR YOUR BLOOD TYPE”.
Hasil karangan Pengasas Kumpulan Darah/Founder of ABO Blood Group, Dr Peter J D Adamo kalau tak silap skuter puteh.

Katanya, setiap individu yang mempunyai kumpulan darah (O/A/B/AB) mempunyai tatacara pemakanan khusus yang tersendiri berbanding dengan individu yang berlainan jenis kumpulan darah.




Sesuatu jenis makanan-makanan yang tertentu itu, boleh jadi umpama BOOSTER atau UBAT PENAWAR MUJARAB bagi satu kumpulan jenis darah, tetapi pada masa yang sama makanan-makanan tertentu yang umpama booster bagi satu kumpulan darah itu, boleh jadi ibarat mudarat bagi individu-individu yang berlainan dari jenis kumpulan darah itu.




Dan beliau bersama-sama para santis & pakar perubatan/pemakan telah membuat kajian mengenai Blood Group Diet ini selama berpuluh-puluh tahun. Dan hasilnya memang TERBUKTI BERKESAN & ADA BENARNYA serta TESTIMONI DARI pelbagai jenis lapisan kumpulan manusia dari pelbagai etnik (Caucasian, African, Asian).



Katanya, darah jenis O adalah Meatarian/Pemakan Daging, akan lebih sihat & energetic kalu lebih memakan makanan yang bersumberkan daging seperti, ikan, lembu, kambing, arnab, rusa, ayam, bebiri dan lain-lain.



Darah A ibarat Vegetarian, akan lebih sihat & bertenaga jika kurangkan memakan makanan berdaging & lebihkan makanan yang berasaskan tanaman & tumbuhan spt, nasi, gandum, sayur-sayuran dan lain-lain.



Darah B pula adalah lebih sesuai dgn sumber makanan atau minuman yang berasaskan produk tenusu seperti Susu, Keju, Yogurt, Dadih dan lain-lain.




Darah AB pula adalah General Eater. Boleh menerima dari pelbagai jenis sumber makanan (berasaskan daging dan sayuran).




Katanya lagi, asalnya semua manusia adalah bermula dgn darah jenis O. Katanya O adalah dari manusia yang Asal/Tulen/Original. Darah yang kedua wujud pula ialah A, setelah manusia mengalami era perubahan ketamadunan cara hidup dan pemakanan. Yang ketiga ialah B.Yang moden ialah AB.



*Namun, dalam Kajian yang telah sejak sekian lama dijalankan dari puluhan tahun dahulu & masih berterusan sehingga kini, ada perkara yang memeranjatkan bagi yang mereka ada/pernah membaca buku tersebut.


Katanya Daging BABI ATAU KHINZIR adalah merupakan daging berjenis HIGHLY DANGEROUS, ibarat RACUN bagi SEMUA JENIS KUMPULAN DARAH. Manakala makanan-makanan seperti MADU, ZAITUN, KISMIS, KURMA, JINTAN HITAM/HABATUS SAUDA, SPIRULINA disahkan sebagai makanan yang bermanfaat bagi SEMUA JENIS KUMPULAN DARAH.



*Maka di sini, kedapatan bahawa SESUNGGUHNYA AGAMA ISLAM INI MEMBAWA AJARAN YANG HAQ LAGI SYUMUL. Baginda SAW bersabda, “Aku tinggalkan pada kamu sekalian akan Dua Pedoman, yang mana sekiranya kamu berpegang teguh kepada keduanya, maka kamu tidak akan sesat buat selama-lamanya, iaitulah AL-QURANUL KARIM & SUNNAHku (HADIS).



Wallahu’alam… sekadar berkongsi setitik ilmu dari lautan Al-RASHID

cara nk jaga skuter

nama je skuter puteh.. tapi aku tak pernah cerita ape pn tentang skuter...

kali ni, skuter puteh nk kongsi ilmu sedikit..

cara-cara nak jaga skuter.. skuter ni beza sedikit penjagaannya dengan motor lain.. sebab skuter tak pakai gear dan rantai tapi pakai tali sawat untuk menggerakkannya.



yang biasa skuter puteh buat tiap kali nak selenggara motor skuter ni ialah tukar minyak hitam, minyak gear, 'spark plug'.. biasa kalau setiap kali servis tu memakan belanja hampir RM 40 ke RM 50 bergantung kepada jenama minyak hitam dan kedai yang dikunjungi. antara jenama minyak hitam yang disyorkan ialah 'motul' untuk skuter dan shell VSX. sbb sepanjang skuter puteh pakai jenama ni, motor senang dihidupkan walaupun dalam keadaan sejuk dan mampu untuk mengekalkan prestasi walaupun anda melakukan perjalanan jauh.



kalau agak-agak susah nak hidupkan enjin, cuba periksa kembali, bila kali terakhir anda servis skuter anda?, palam pencucuh(spark plug) bila kali terakhir ditukar? Bila kali terakhir isi air bateri atau bila kali terakhir tukar bateri?


Kalau perjalanan anda sudah menjangkau hampir ke 5000 km, anda dinasihatkan supaya melakukan penyelenggaraan bagi mengekalkan prestasi enjim motor anda di tahap yang memuaskan dan disyorkan untuk mencuci kaburator setiap 10,000 km bagi membuang air terkumpul akibat wap petrol dan membuang habuk.


anda juga dinasihatkan untuk menukar tali sawat apabila sudah menjangkau jarak perjalanan lebih 10 000km kerana kemungkinan besar tali sawat anda sudah haus dan mungkin akan menyebabkan kerosakan yang lebih teruk jika dibiarkan. hal ini pernah terjadi kepada skuter puteh dulu dan skuter puteh mengalami kerugian akibat terpaksa menukar komponen-komponen lain yang rosak disebabkan oleh tali sawat.;



Rajin-rajinlah periksa bunyi enjin, kalau agak-agak dah semacam, ada bunyi asing, cepat-cepatlah hantar kepada bengkel berhampiran. kalau dibiarkan kerosakan kecil ini dikhuatiri kerosakan besar akan terjadi dan akan menelan belanja yang lebih besar.


Bersihkan habuk dan dan pasir-pasir yang melekat pada permukaan enjin dan gear bagi mengelakkan habuk dan pasir ini berkumpul di permukaan enjin..

sesiapa yang ada info tambahan boleh tambah di ruangan komen di bawah.

Jawatankuasa masjid kena tindakan

SHAH ALAM 5 Nov. - Ahli jawatankuasa sebuah masjid di Taman Sri Andalas, Klang akan dikenakan tindakan undang-undang kerana membenarkan Ahli Undangan Negeri (ADUN) Seri Andalas, Dr. Xavier Jayakumar berucap di dewan utama masjid itu bulan lalu.



Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Datuk Mohamed Khusrin Munawi menegaskan, orang bukan Islam tidak boleh memasuki masjid kerana mereka dikategorikan sama seperti wanita didatangi haid.



"Orang bukan Islam dibenarkan datang dan melawat masjid tetapi tidak boleh masuk dewan utama solat, lebih-lebih lagi berucap di tempat kita bersolat.



"Semua perkara ini patut diketahui oleh nazir masjid demi menjaga kesucian masjid serta perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.



Beliau diminta mengulas desakan wakil Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kota Raja, Misnan Ahmad supaya JAIS menyiasat tindakan jawatankuasa masjid tersebut membenarkan Xavier berucap di dewan masjid tersebut pada majlis berbuka puasa dan penyampaian sumbangan pada 31 Ogos lalu.



Misnan turut mengetuai 20 anggota Pemuda UMNO bahagian itu menyerahkan memorandum bantahan berhubung perkara itu kepada Mohamed Khusrin di sini hari ini.



Bagaimanapun Mohamed Khusrin tiada di pejabat dan memorandum itu diterima oleh Penolong Pengarah Unit Perhubungan Awam dan Penerbitan JAIS, Mohd. Hidayat Abd. Rani.


Misnan berkata, tindakan jawatankuasa masjid itu amat dikesali kerana ADUN tersebut tidak akan berbuat demikian jika tidak dijemput.


"Beliau sebenarnya boleh berucap di pekarangan masjid tanpa perlu menggunakan dewan utama solat," katanya.



Sementara itu Mohd, Hidayat memberitahu, pihaknya akan meminta nazir masjid terlibat memberi laporan bertulis berhubung kejadian berkenaan.



"Kes itu pertama kali berlaku di Selangor dan ia akan disiasat terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang tindakan mengikut peraturan yang ada,'' katanya.



Menurutnya, JAIS akan mengeluarkan surat pekeliling kepada semua masjid di Selangor supaya semua pihak faham dan jelas tentang peraturan berkenaan.



Dalam pada itu Xavier yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan, Kerajaan Prihatin Selangor ketika dihubungi menjelaskan beliau hanya memberi ucapan alu-aluan pada majlis tersebut.



*kenakan tindakan yang sewajarnya, jangan bagi muka kat orang mcm ni.

BAhasa

BAHASA JIWA BANGSA, ROSAK BAHASA MUSNAHLAH BANGSA....


kadang-kadang aku tertanya-tanya, betul ke pernyataan di atas atau ia hanya sekadar penyataan yang hanya menyedapka halwa mata dan telinga yang mendengarnya...



yang aku tahu setakat ni bahasa melayu kita memang dah dirosakkan gara-gara penyalah gunaannya seperti bahasa SMS, bahasa pasar dan penyalah gunaan tatabahasa yang sama sekali merosakkan keindahan bahasa.

kadang-kadang aku naik menyampah bila tengok di kaca televisyen, selebriti mahupun pemimpin masyarakat dan pemimpin parti-parti politik di Malaysia menggunakan bahasa melayu tanpa mengikut tatabahasa yang betul. Kalau setakat borak-borak di rumah tak mengapalah, tetapi apabila memberi ucapan di hadapan media massa yang ditonton oleh seluruh lapisan masyarakat, tolonglah gunakan bahasa yang betul, tidak kira la anda di parti kerajaan atau pun pembangkang. Anda tu pemimpin, maka apa yang anda disebut pasti menjadi ikutan terutamanya anak-anak muda yang masih di bangku persekolahan.

Pastu heboh buat demonstrasi buat bantahan kata kerajaan lacurkan bahasa melayu apabila melaksanakan PPSMI (pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris). sedangan kan kamu sendiri tidak menggunakan bahasa dengan betul. tidak memantapkannya dengan menggunakan bahasa yang tunggang langgang

Antara kesalahan bahasa yang acapkali membuatkan telinga aku jadi bengkak dan jadi sakit bila dengar ialah:-

"mereka-mereka "(apa makna mereka-mereka?, aku dah rujuk kamus dewan tidak ada perkataan mereka-mereka) yang hanya adalah 'mereka' di mana ia merujuk kepada kata ganti diri ketiga untuk bilangan banyak. jadi kalau 'mereka' dah menunjukkan banyak, kenapa ia perlu dijamakkan. tidak itu tandanya orang yang tidak berfikir atau erti kata lain BANGANG. Kalau orang melayu sendiri yang salah guna bahasa, tak reti guna bahasa dengan betul, kaum lain apatah lagi. jangan cakap pakai sedap mulut, cakap guna kepala otak yang ALLAH bagi dengan sebaik-baiknya.

"para-para" contoh ayat " para-para hadirin sekalian. ini lagi satu perkataan yang aku cukup mual, cukup berbulu bila dengar orang menggunakan ia dengan salah. para-para merujuk kepada rak yang diperbuat daripada kayu. bukan merujuk kepada manusia atau orang.

"Semua orang-orang" padahal sedang bercakap dan berucap di hadapan audien. apa makna ini, setahu aku orang-orang ni merujuk kepada patung yang diletakkan di tengah-tengah sawah padi. Ada ke orang beri ucapan pada orang-orang? ada ke yang bercakap dengan patung sawah?? setahu aku orang yang bercakap dengan patung ni ada dua, sama ada kanak-kanak atau orang yang tidak dapat berfikir secara waras


ditambah pula dengan ucapan dengan menggunakan bahasa rojak.. setahu aku, dalam majlis-majlis rasmi kerajaan atau institusi awam, hanya bahasa melayu sahaja dibenarkan. ini tidak kejap nak cakap melayu pastu campur cakap inggeris, nak tunjuk kononnya beliau cukup arif dalam bahasa inggeris. Kalau bahasa inggeris, kita begitu ambil berat dari segi pertuturan kita kerana malu kalau salah sebut atau salah guna tatabahasanya, namun kalau bahasa sendiri tunggang langgang, boleh pulak gelak-gelak bila salah sebut. kalau setakat pelajar atau murid sekolah masih boleh dimaafkan tetapi yang tak patut terjadi di mana pengarah atau ketua kepada sesebuah institusi kerajaan ketika berucap menggunakan bahasa yang bercampur-campur. kejap inggeris kejap melayu. tidakkah mereka sedar bahawa bahasa melayu adalah bahasa kebangsaan dan setiap majlis rasmi hanya menggunakan bahasa melayu rasmi sahaja bukan bahasa melayu rojak yang ditambah dengan bahasa-bahasa lain..


sedih bila mengenangkan tapi apalah dayaku..... mungkin jika hang tuah masih lagi bernyawa hingga tika ini , pasti beliau akan menukar penyataannya yang menyatakan 'TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA' sebab bahasa melayu semakin hari semakin dirosakkan oleh orang melayu sendiri. bila rosak bahasa maka rosaklah bangsa, bila bangsa dah rosak pasti bangsa tersebut akan musnah ketamadunannya bila musnah ketamadunnya, tunggulah azab seksa daripada allah. sebab orang yang hidup tanpa ketamadunan ialah orang yang hidup tanpa mengikut landasan agama.



tepuk dada tanya otak, adakah kita yang bersalah, atau media yang bersalah, atau pemimpin yang bersalah, atau tiada siapa yang bersalah?????


jangan sampai anak cucu kita tidak mampu untuk menuturkan walau sebaris ayat menggunakan bahasa melayu dengan betulnya....



skuter puteh.....

MAKANAN di Old town White Coffe (sumber dari ipohmalay.blogpsot.com)

Pernah tak anda teringin nak melepak atau minum minum di kedai kopi kat atas ni? kan ni kedai kopi famous...ala ala cina skit la...macam ragu ragu nak masuk...tapi bila ada pekerja melayu dan bertudung, kita pun mesti jadi tak ragu ragu kan?.....Huuuiii...bahaya tu!!!! Pandai kan diorang ni...ambil pekerja melayu untuk tutup / mengaburi mata pelanggan... Macam mana dengan sijil halal yang dipaparkan...? Baca Artikel di bawah: (Sumber : http://ipohmalay.blogspot.com/2009/01/makanan-old-town-white-coffee-tidak.html )
"Old Town White Coffee dalam laman webnya menyenaraikan semua sijil yang diperolehinya termasuk sekeping sijil pengesahan halal oleh Majlis Agama Islam Perak untuk White Cafe Sdn. Bhd. pada produk KOPI, TEH DAN SERBUK MOCCHA SAHAJA. Sijil tersebut hanya laku pada Kopi Putih Pekan Lama yang berasal dari Pekan Lama di Ipoh.

Selain dari itu, TIADA SIJIL HALAL dikeluarkan untuk pemasaran makanan yang tersedia di situ. Anda boleh mencarinya jika ada.





Namun dengan sekeping sijil tu, pihak OTWC telah menggunakannya pada laman webnya tetapi jelas menyatakan bahawa sijil tersebut adalah untuk hidangan minumannya.
Siapa yang sanggup rugi dengan mengatakan "tiada sijil halal dikeluarkan untuk makanan kami"?Adakah hanya dengan meletak tanda NO PORK & LARD ( Tiada daging babi dan lemak babi ), ianya menjamin bahawa minyak haiwan yang dihasilkan dan kepingan daging dari Asia Timur serta ketul-ketulan ayam adalah bukan bangkai (tidak disembelih mengikut syarak)?
Mulai hari ini, anda YANG TIDAK TAHU, pasti akan merasa ragu untuk menikmati hidangan di Old Town White Cafe dan anda dinasihati untuk untuk menjauhi premis tersebut.
Bagi yang YANG TIDAK PEDULI, terpulang. Sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah (BUKAN SYIAH), saya perlu menasihati anda supaya jangan mendatangkan fitnah ke atas agama Islam.

Asal USul TeH



Teh dikatakan datang dari negara tembok besar China. Teh ini ditemui oleh seorang Kaisar SHeng Nun. Dikatakan beliau sedang mendidihkan air dan secara tiba2 angin sepoi2 bahasa telah menerbangkan beberapa helai daun camelia dan daun tersebut telah jatuh ke dalam bekas air yang sedang di didihkan.

Dek kerana terpesona dengan aroma yang dihasilkan oleh daun camelia yang berada dalam didihan air tersebut. Beliau mencuba lah minuman tersebut dan kemudiannya bila dah layan sedap. Beliau pun menyebarkan resepi baru yang ditemui kepada masyarakat cina ketika itu.

TEh ni bAnyak Khasiat nya. Antaranya menyembuhkan sakit buah pinggang, batu karang, demam, infeksi dan tumor di kepala. Penyataan ni bukan direka sebarangan. ia telah dibuktikan oleh penyelidikan pakar-pakar pemakanan.

Teh hanya menjadi popular di Eropah pada Abad ke-17, di mana pedagang Belanda telah mengambil teh dari cina dan menjual nya di Eropah. Ketika itu, bangsa Mat salleh ni lagi suka kopi berbanding teh. Namun ble dah byk org minum n rasanya sedap maka selera mereka pun beralih kepada teh. Bangsawan Eropah ni ada protokol die masa nk minum teh. Leceh sikit berbanding kat Malaysia yang lagi senang. order je kat gerai. minta je teh tarik or teh ais.

DI malaysia, tidak ada selera yang spesifik bagi minuman. bukan semua orang suka minum teh n bukan semua suka minum kopi. Bagi SKUTER PUTEH, aku lagi suka kopi berbanding teh. Ada gak keburukan teh ni. nk taw kena tanya secara privasi. hehe. (takut menjatuhkan industri penjualan teh negara).

Penanaman terbesar teh di Malaysia adalah terletak di Cameron Highlands. Aku penah lak merasa teh yang baru dipetik. memang sedap n menyegarkan. tapi kebanyakan teh cameron highlands ni di eksport sbb kualiti nya antara yang terbaik di dunia.

Teh ni kalau nk bagi sedap, kena campurkan antara teh serbuk dan teh uncang. Kalau nk lagi sedap campur 3 atau jenis jenama lain. Nak bagi aroma n rasa die lagi menarik. Kalau yang teh uncang tu buka uncang die n gaul kan dulu dengan kemudian kering kan. Boleh juga dicampurkan kulit kayu manis yang telah dikisar atau bunga cengkih yang telah dikisar. Boleh try la klu nk taw rasanya. Sebab itu para wanita kena taw sbb ape suami or anak2 mereka lebih suka minum teh di kedai atau warung2

Biasa klu aku g tgk bola kat kedai mamak aku lagi suka mintak teh halia atau teh o halia. Pergh rasanya mmg puas. boleh buang angin n panaskan badan. (sebab tgk bola malam).
Tapi kebiasaannya pengunjung kedai mamak ni termasuk kawan2 aku akan minta teh ais or teh tarik.. memang puas klu pekena teh ni sambil tgk bola. hehe.

stakat ni la segelas kopi panas dari skuter puteh. klu ada yang nk tambah info blh komen di ruangan yang disediakan

nasi lemak...



NASI LEMAK ialah sejenis hidangan yang paling popular di Malaysia. Kalau dulu kalanya, nasi lemak hanya dijadikan hidangan ketika sarapan. Namun kini tak kira masa sajian nasi lemak sudah mampu untuk dinikmati.

waktu aku sekolah dulu zaman 90an, nasi lemak hanya berharga 50 sen sebungkus. Tapi disebabkan inflasi n peningkatan harga barang nasi lemak di kuala lumpur mencecah RM 1.20. itu baru harga di tepi jalan or di pasar-pasar. klu nasi lemak ni di letak dalam pinggan besar, dalam restoran berhawa dingin, harganya boleh mencecah sehingga RM 2.00 untuk nasi lemak biasa.

Antara restoran nasi lemak yang famous kat KL ni x lain xbukan ialah restoran Nasi LemaK AntaraBangsa. nasi sedap dh tp yg xbestnya pelayan tetamu nya bukan lah warga tempatan. haha. lawak gak, bangla lak tukang hidang nasi lemak warisan bangsa melayu ni.

Dalam sepinggan nasi lemak biasanya ad nasi lemak, timun, sambal, telur, kacang n ikan bilis. kalau dulu aku beli nasi lemak ad letak sayur kangkung tapi skang xjmp dh. aroma nasi lemak ni akan bertambah naik bila ia dilapis atau dibaluti dengan daun pisang. pasti meleleh air liur jika bau je belum rasa lg. Lauk-lauk yang biasa ad untuk dijadikan penambah selera ialah telur goreng, sambal kerang, sambal paru. ayam goreng, ayam masak merah, rendang daging (pergh dah terliur ni.).

setakat ni nasi lemak paling sedap penah aku makan area kl ni kat sentul, pantai dalam,keramat, bangsar, dpn stadium hoki kl..

so klu ad sape2 leh bg info nasi lemak mane paling sedap, leh la share dgn aku.

tanda-tanda kematian menghampiri diri....

TANDA-TANDA KEMATIAN MENGHAMPIRI DIRI


" Tanda 100 hari menjelang meninggal "
Ini adalah tanda pertama dari ALLAH SWT kepada hambanya dan hanya akan di sadari oleh mereka yang dikehendakinya. ..... Walau bagaimanapun semua orang islam akan mendapat tanda ini hanya saja mereka menyadari atau tidak.....

Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu asar, seluruh tubuh Iaitu dari ujung rambut hingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan menggigil, contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan -akan bergetar.... ..

Tanda ini rasanya nikmat dan bagi mereka yang sadar dan berdetik dihati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa
sembarang manfaat... Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini, maka ini adalah peluang
terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan
dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.


" Tanda 40 hari "
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu asar, bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas arash ALLAH SWT, maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mulai mengikuti kita sepanjang masa ...
Akan terjadi malaikat maut ini memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika...



Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk
mencabut nyawa
adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.. .......


" Tanda 7 hari "
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesaktian
dimana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan...


" Tanda 3 hari "
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri, jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti....

Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi... Telinganya akan layu dimana bahagian ujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam... Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakan...


" Tanda 1 hari "
Akan berlaku sesudah ashar dimana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun dimana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu asar keesokan harinya....


" Tanda akhir "
Akan terjadi keadaan dimana kita akan merasakan sejuk dibahagian pusat dan rasa itu akan turun kepinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian Halkum... Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimat SYAHADAT dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada ALLAH SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula...


SESUNGGUHNYA MENGINGAT MATI ITU
ADALAH BIJAK