Masa

Orang yang paling pintar adalah orang yang dapat menguruskan masa nya dengan baik... Kalau pandai mcm mane pun, andai masa 24 jam yang diberi tidak dapat diuruskan dengan baik, tiada maknanya otak yang pandai.. Contohnya.. masa untuk ambil exam jam 8.00 pagi tapi baru bangun jam 9.00 pagi.. mane sempat nk jawab exam.. so xde makna la otak yang pandai tu.. xleh nk buktikan.

Andai mengaku alim mcm mane pun, jika masa tidak diuruskan dengan baik, tidak berguna je.. Contohnya, solat tidak tepat waktu, maghrib dikerjakan tatkala azan isya' hampir berkumandang, subuh difardukan tatkala mentari telah tegak.. Alim kah???


ALLAH dah berfirman dalam al-quran
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Demi Masa! (1) Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; (2) Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. / (3)

Kesimpulannya, xyah berlagak pandai, xyah berlagak alim andai kata masa tidak dapat diurus dengan baik...
Peringatan ini aku tujukan kepada diri aku dan sesiapa yang membaca naskah ini
Allah xsuka kepada orang-orang yang sombong dan angkuh...

3 comments:

Tanpa Nama berkata...

wah! pandai lu ckp pasal agama.. bersikap zuhudlah sikit.. ibadah ni tak perlulah menunjuk-nunjuk.. tuhan tak suka.. KALAU KO DAH PANDAI SANGAT DAN KONON NAK BAGI NASIHAT.. PI TEGUR BINI PM KO TU.. suruh pakai tudung..
muka kot cantik takpe.. ingat cantik lagi BUNTUT ko kot..

segelas kopi panas berkata...

aduhai.. boleh terangkan zuhud tu pe dulu? paham x> klu xphm meh aku terangkan dulu nk

segelas kopi panas berkata...

xtutup aurat memang dosa, tapi dosa fitnah, liwat, tpu lagi besar. better ko g nasihat juak2 Ko dulu. dah setel ko gtaw aku then baru aku nasihat kat bini p.m

jap2... 'bini p.m ko'... ooo kau mesti orang indon or bangla kan. kalau x, ko mesti guna istilah bini p.m kita. sebab die perdana menteri malaysia. so kalau ikut nahu bahasa.. penggunaan kita lebih sesuai.

Catat Ulasan

Lu Pikir..Lu Tulis