Dr. Mahathir menang rayuan saman fitnah Anwar

Dr. M menang rayuan saman fitnah Anwar

Oleh AMIRUDDIN HARUN
pengarang@utusan.com.my

PUTRAJAYA 20 Okt. - Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini gagal meneruskan rayuannya berhubung keputusan Mahkamah Tinggi yang membatalkan saman fitnah RM100 juta terhadap Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Ini berikutan keputusan sebulat suara panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai oleh Datuk Abdul Malik Ishak yang membenarkan permohonan bekas Perdana Menteri itu untuk mengetepikan rayuan Anwar.

Hakim Abdul Malik yang bersidang bersama Hakim Datuk Azhar Ma'ah dan Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad turut memerintahkan Anwar membayar kos kepada Dr. Mahathir.

Anwar merayu terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada 4 Julai 2007 yang membatalkan samannya terhadap Dr. Mahathir yang menuduhnya seorang homoseksual pada persidangan anjuran Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) pada 9 September 2005.

Dengan keputusan ini, bermakna mahkamah tersebut tidak akan mendengar rayuan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu yang dijadualkan pada 2 November ini.

Hakim Abdul Malik turut menolak dengan kos permohonan Anwar untuk lanjutan tempoh masa bagi membolehkannya memfailkan memorandum rayuan dalam bahasa Melayu.

Dalam permohonan membatalkan rayuan Anwar yang difailkan pada 2 Oktober lalu, Dr. Mahathir mendakwa, terdapat beberapa kecacatan dalam memorandum rayuan menyebabkan rekod rayuan tidak sempurna dan tidak boleh diperbaiki.

Peguam Datuk V.K. Lingam yang mewakili Dr. Mahathir berhujah, antara kecacatan tersebut ialah Anwar tidak mematuhi peruntukan Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 8 Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67 apabila memorandum rayuannya dibuat dalam bahasa Inggeris dan bukannya dalam bahasa Melayu.

Memorandum tersebut juga, katanya, tidak ditandatangani oleh peguam cara perayu, tidak mempunyai tarikh spesifik, tidak mengandungi kronologi peristiwa kes serta gagal melampirkan indeks rekod rayuan dengan teratur.


Jadi kesimpulannya, die nak saman orang sbb tuduh die homoseksual, tp mahkamah tolak n tak layan.. ini menunjukkan tuduhan yang dr. Mahathir buat dulu adalah benar.

Bukan setakat Anwar gagal memperolehi tuntutan 100 juta, malah Anwar diperintahkan membayar kos kepada Dr Mahathir kerana membuang masanya dengan mengheret kepada isu remeh yang bertujuan untuk kepentingan politik peribadi.

Maka, jika Dr Mahathir menang di mahkamah, bermakna, mahkamah telah mengesahkan kebenaran kata-kata Dr Mahathir pada 9 September 2005, di Bangunan SUHAKAM bahawa 'seorang homoseks(seperti Anwar Ibrahim) tidak layak menjadi Perdana Menteri Malaysia'!

1 comments:

kudabesi berkata...

mahathir vs anwar

Catat Ulasan

Lu Pikir..Lu Tulis