MAKANAN di Old town White Coffe (sumber dari ipohmalay.blogpsot.com)

Pernah tak anda teringin nak melepak atau minum minum di kedai kopi kat atas ni? kan ni kedai kopi famous...ala ala cina skit la...macam ragu ragu nak masuk...tapi bila ada pekerja melayu dan bertudung, kita pun mesti jadi tak ragu ragu kan?.....Huuuiii...bahaya tu!!!! Pandai kan diorang ni...ambil pekerja melayu untuk tutup / mengaburi mata pelanggan... Macam mana dengan sijil halal yang dipaparkan...? Baca Artikel di bawah: (Sumber : http://ipohmalay.blogspot.com/2009/01/makanan-old-town-white-coffee-tidak.html )
"Old Town White Coffee dalam laman webnya menyenaraikan semua sijil yang diperolehinya termasuk sekeping sijil pengesahan halal oleh Majlis Agama Islam Perak untuk White Cafe Sdn. Bhd. pada produk KOPI, TEH DAN SERBUK MOCCHA SAHAJA. Sijil tersebut hanya laku pada Kopi Putih Pekan Lama yang berasal dari Pekan Lama di Ipoh.

Selain dari itu, TIADA SIJIL HALAL dikeluarkan untuk pemasaran makanan yang tersedia di situ. Anda boleh mencarinya jika ada.





Namun dengan sekeping sijil tu, pihak OTWC telah menggunakannya pada laman webnya tetapi jelas menyatakan bahawa sijil tersebut adalah untuk hidangan minumannya.
Siapa yang sanggup rugi dengan mengatakan "tiada sijil halal dikeluarkan untuk makanan kami"?Adakah hanya dengan meletak tanda NO PORK & LARD ( Tiada daging babi dan lemak babi ), ianya menjamin bahawa minyak haiwan yang dihasilkan dan kepingan daging dari Asia Timur serta ketul-ketulan ayam adalah bukan bangkai (tidak disembelih mengikut syarak)?
Mulai hari ini, anda YANG TIDAK TAHU, pasti akan merasa ragu untuk menikmati hidangan di Old Town White Cafe dan anda dinasihati untuk untuk menjauhi premis tersebut.
Bagi yang YANG TIDAK PEDULI, terpulang. Sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah (BUKAN SYIAH), saya perlu menasihati anda supaya jangan mendatangkan fitnah ke atas agama Islam.

4 comments:

kudabesi berkata...

this issue since november/december 08

check it out:
PPIM:
http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/print.php?news.509


http://afifplc.blogspot.com/2008/08/old-town-white-coffee-halal-or-not.html

JAKIM:
http://www.halaljakim.gov.my/aduan_siar_c.php?id=6617&a=U

JAIP Perak:
http://jaipk.perak.gov.my/index.php/Aduan-Maklumbalas/17-Status-Halal-Old-Town-White-Coffe.html

& the list goes on....

MiM.
Melayu Islam Malaysia

kudabesi berkata...

tapi oktober/ november taun lepas aku lepak gak kat old town temerloh nih.

lepak2 layan wifi ngan ice blended hehe..tp bila kuar isu nih kat cari n mail box. stop la sbb ia berasas

"aku x makan kat situ, sbb old town nih konsep franchaise tp barang mentah mcm ayam utk nasi lemak dll dorg tu francaisi @ pemegang francais yg beli sendiri..so klu dia bkn islam mgkn dia beli ayam x sembelih"

beza ngan konsep KFC. as KFC semua dtg dr francaisor.

kudabesi berkata...

123. SECRET RECIPE CAKES & CAFE SDN BHD
Tarikh Sah Sijil
[16/10/2009 - 15/10/2012]

secret resipi halal..haha, tp mahal lak SR nih

Tanpa Nama berkata...

tol ke ni?sy bru g intebiew keje kat oldtown nih.huhu

Catat Ulasan

Lu Pikir..Lu Tulis