Konsert Tahun Baru

Tiap kali hujung tahun, pasti konsert new year yang ditunggu2 oleh jutaan muda mudi..

Antara lokasi konsert yang biasa dilakukan ialah di KLCC dan Dataran Merdeka..

Tadi aku tgk berita, ada la pegawai RTM tu gtaw yang konsert ambang merdeka akan diadakan dengan tujuan untuk berhibur sambil mendidik generasi muda..


Boleh ke KONSERT mendidik??? ape intisari program yang dikatakan mendidik tu???

walaupun aku membesar dari kecil sampai besar di IBUKOTA ni.. tapi xpenah sekali pn aku join g tgk konsert new year (boleh sumpah pegang AL quran punye) dan banyk kali aku mengecewakan pelawaan geng2 aku. sori geng.

Bagi aku, konsert sambut tahun baru ni bukan budaya aku. ni budaya bangsa asing yang kini makin digemari oleh bangsa ku.. ape pekdah nye tengok artis melalak, pastu berhimpit2.. panas lg.. and terang2 dapat dosa..

saluran tv pun bukan main lg siap tunjuk siaran langsung, lintas langsung nk tunjuk keadaan kat konsert tahun baru.. menggalakkan lg org nk g.. pastu bila dipersalahkan tentang keruntuhan moral remaja adalah berpunca daripada media maka dengan pantasnya mereka menafikannya...

bagi aku xperlu lah bazir duit terutamanya RTM, xyah la wat konsert2 ni.. xde pekdah la.. ekonomi tgh xstabil lg... dana kerajaan pun tengah terhad ni. xyah la membazir.. perlu ke kejar rating TV tu dengan mengadakan konsert????

n pembaziran yang ternyata jelas ialah dengan membeli bunga api untuk tahun baru..betul2 membazir.. bukan kecik2 anak punya bajet utk bunga api.. aku rasa cecah gak r ratus ribu or maybe juta klu pakai tender goverment. bayar duit artis lg, event management lagi. sound system, lighting, sewa tapak lg.. berapa la gamaknya belanja nye.. juta smp kot... pergh duit tu kalau dimanfaatkan sepenuhnya ad pekdahnya...

"Dan belanjakanlah (harta bendamu di jalan ALLAH dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan" (surah al baqarah (195)

binasa dari konteks ni bukan sahaja binasa badan tapi binasa akal, maruah, akhlak dan bermacam2 lg...


0 comments:

Catat Ulasan

Lu Pikir..Lu Tulis