Pembaziran

masa cuti hujung tahun ni, ada gak la aku berkesempatan pergi kenduri kawin dan majlis makan. mmg seronok la dpt makan sedap n dgn kemeriahan nya majlis perkahwinan.. smp terdetik gak la cemburu di hati... " bila la agaknya aku berpeluang jadi raja sehari ni"

tapi dalam kemeriahan dan keseronokan tu, ada benda yang wat aku tertanya-tanya, kenapa byk sangat sisa makanan dalam pinggan tu.. kalau xdpt nk abis kan kenape amik byk2... membazir kan amalan syaitan.. mak aku selalu pesan, klu amik makanan, makan bg abis. tu rezki, kalau xleh nak abis kan , jangan amik byk2.

Mungkin kita berada dalam keadaan selesa.. ye la ada duit, blh beli ape je.. n xde sape nak marah klu membazir sehingga timbul riak dalam diri.. tapi jangan ingt ada duit blh beli makanan.. contoh mcm kat korea utara.. ada satu daerah ni, pasar hanya jual sayur-sayur layu. PASAR xde barang nak jual sedangkan pembeli ramai, duit ad. manakala yang xde duit g kutip kat tong sampah.... jangan sampai kita pun jadi gtu sudah lah...

SEDARLAH, jangan nikmat makanan ni ALLAH s.w.t tarik.. baru terasa.. mungkin nampak hal ni remeh. nampak kecil tapi cuba kita bayangkan kalau makanan yang dibazirkan tu dapat diberi makan kepada yang memerlukan... alangkah bagusnya dari di campk kan ke dalam tong sampah..

kat AFRIKA sane, brape ramai yang kebulur.. n PBB peruntukkan berbilion2 untuk bantu golongan yang xdpt makan or kebuluran... kalau tiada kesedaran n sifat bersyukur dalam diri dan masih lagi riak dan takbur dengan kekayaan diri, tidak mustahil nikmat makanan diri ni blh di tarik.

0 comments:

Catat Ulasan

Lu Pikir..Lu Tulis